صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۴۹۷۲۴

نقطه عطف منطقه‌ای 

پایگاه بصیرت / حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی
انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 به یقین سونامی‌ای بود که امواج آن، منطقه و عرصه بین‌الملل را فراگرفت و منشأ تحولات گسترده‌ای در همه زمینه‌ها شد.
دیدگاه‌های کهنه سیاستمداران غرب و منطقه، گویای تحول عمیق و گسترده انقلاب در گستره جهان و تزلزل در ارکان نظام سرمایه‌داری و لیبرال دموکراسی است.
«نیکسون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کتاب «پیروزی بدون جنگ» می‌نویسد: «اسلام خمینی و بنیادگرایی اسلامی برای ما خطرناک‌تر از شوروی است.» «گری سیک» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا معتقد است: «از هنگام سقوط شهر سایگون، هیچ واقعه‌ای به‌ اندازه انقلاب اسلامی ایران، آمریکا را تحت تأثیر قرار نداده است.» «مناخیم بگین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی می‌گوید: «انقلاب اسلامی ایران، آنچنان زلزله‌ای در جهان ایجاد کرد که هیچ قابل پیش‌بینی نبود و بیشترین خسارت را ما در این نقطه خواهیم خورد.» نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا می‌نویسد: «انقلاب ایران در واقع، انقلابی بود علیه نوگرایی و ارزش‌های غربی. این انقلاب سرمایه‌داری و کمونیسم را دو روی یک سکه مادی‌گری می‌دید. جوانان از این انقلاب حمایت کردند، نه برای اینکه خواهان آزادی (به شکل غربی) شغل، مسکن و لباس بهتر بودند، چیزی را می‌خواستند تا به آن بیش از مادی‌گری معتقد باشد.» در بهمن 1375(فوریه 2000) کسانی که در اجلاس نیکوزیا دعوت شده بودند، از «هانتینگتون»(واضع تئوری جنگ تمدن‌ها) پرسیدندچرا از انقلاب اسلامی به منزله فرآیند بازگشت تمدن اسلامی به هویت اولیه خود یاد می‌کنید و چرا معتقدید جنگ تمدن‌ها نزدیک است؟ و حال آنکه اسلام از قرن‌ها پیش از این هم بوده است. هانتینگتون پاسخ می‌دهد: «اسلام پیش از انقلاب 1979 میلادی در ایران فقط یک دستورالعمل درباره چگونگی رابطه فردی انسان با خدا بود؛ اما خمینی آموزه‌های اسلامی را به نسخه حکومتی تبدیل کرده است. نسخه‌ای که اصلی‌ترین دشمن لیبرال دموکراسی غرب است.» نیکسون می‌نویسد: «در جهان اسلام از مغرب (مراکش) تا ‌اندونزی در شرق، بنیادگرایی اسلامی جای کمونیسم را به عنوان وسیله اصلی دگرگون‌سازی قهرآمیز گرفته است. تغییر در جهان اسلام آغاز شده است و بادهای آن به مرحله طوفان رسیده است. ما قادر نیستیم آن را متوقف کنیم. نظریه‌پردازان غربی معتقدند آرام ساختن طوفان اسلامی، تنها در سایه استحاله جمهوری اسلامی ایران یا شکست انقلاب اسلامی میسر است.» «اسحاق رابین» در یک مصاحبه می‌گوید: «ایران بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین دشمن اسرائیل محسوب می‌شود. برخورد ایران پس از انقلاب اسلامی به رهبری{امام} خمینی با اسرائیل به صورت یک دشمن ایدئولوژیک و خصومت واقعی درآمده و خطر افکار مذهبی در ایران از هر خطر دیگری برای اسرائیل بیشتر است.»
نتانیاهو می‌گوید: «امروز می‌خواهم خطر پیچش تاریخ به نفع ایران را گوشزد کنم که خامنه‌ای از تنگه خیبر در عربستان تا تنگه جبل‌الطارق در مراکش را به لرزه‌ انداخته و ملت‌ها را به خود جلب کرده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات